RTX’in ne olduğundan RTX nedir? yazımızda detaylıca bahsetmiştik. Aklınızdaki soru işaretlerini o yazımızı okuyarak giderebilirsiniz.
Henüz çoğu kullanıcı RTX teknolojisini birebir kullanamadı. Yeni çıkan oyunların tanıtım filmlerini veya *remaster edilmiş oyun içi görüntüleri izleyerek az çok fikir sahibi olduk. İzledikleri görüntülerde dikkat çekilmek istenen nokta; “yansıma” olduğu için, bir süre sonra bu efektlerin abartılı geldiğini düşünenler git gide artıyor.
*Remaster: ses veya görüntü kalitesi veya önceden oluşturulmuş kayıtların her ikisinin de sesfonik, sinematik veya videografik olarak değiştirilmesini ifade eder.
Nvidia‘nın sosyal medya hesaplarını sıkı takip eden biri olarak, RTX destekli oyun içi görsellerde; yansımaların, aynaların, ışıklandırmaların ve karanlık sahnelerin çok sayıda olması dikkatimi çekti. RTX destekli yeni oyunlarda, bu tür sahnelerin çokça karşımıza çıkması ve her fırsatta aşırı şekilde kullanılması uzun zaman sonra biraz sıkıcı bir hal alabiliyor.
Bakınız: Renkli televizyonlar yeni çıktığı zaman herkesin renkleri en sona ayarlaması 😃
RTX’ten Önce, RTX’ten Sonra
Önceleri, oyunlarda yansımaları açmak ve kaliteli görsel efektler elde etmek için iyi bir ekran kartına sahip olmanız gerekiyordu. Bundan dolayı, oyun yapımcıları güçlü ekran kartı olmayan kullanıcıları da düşünmek zorundaydı. Yansımaları daha az ve önemli bölgelerde kullanırlardı. Hatta daha eski oyunlarda, sırf o sahneler güzel gözüksün diye sinematik görüntüler eklenirdi. Şimdilerde ise yansımalar, ekran kartına o kadarda çok yük bindirmediği için bu efektlerden bol bol yararlanır oldular.
Ray Tracing (ışın izleme) teknolojisinin git gide yaygınlaşmasıyla, oyunların hemen hemen her sahnesinde, bahsi geçen görsel efektleri görür olduk.
Örneğin; savaş oyunlarında, zeminler çoğunlukla ıslak ve duvarlar parlak fayanslarla kaplı. Silahların nikelaj kısımları tertemiz ve sanki ayna gibi. Köhne duvar görünümleri, klasik doku kaplamaları yavaş yavaş kaybolurken, neredeyse cam ve aynadan başka bir şey göremez olduk. Mesela; “patlama efekti olan her oyun sahnesinde camlar, aynalar ve su yansımalarını olmazsa ayıp olur” diyoruz.
Olaya farklı bir bakış açısından bakmak gerektiğini düşünebilirsiniz. Bu düşüncenizin sebebi, efektlerin çok başarılı olması ve bunun ilk etapta etkileyici olması. Evet size hak veriyorum. Adamalar çok önemli ve güzel bir gelişmeye imza atmışlar. Tabi ki ekmeğini yiyecekler. Tabii ki bu özelliği her alanda vurgulamak isteyecekler.
O kadar ki; Nvidia’nın CEO’su Jen-Hsun Huang, düzenlenen soru cevap oturumunda: “Bu yıl RTX destekli ekran kartı almamak çılgınlıktır” dedi. Sizce de bu cümle, fazla pazarlama kokmuyor mu?
Benim dikkat çekmek istediğim nokta; bu aşırı efekt yüklemesinin her alanda abartılı şekilde karşımıza çıkması. Oyun oynarken aldığımız zevki, uzun vadede baltalama ihtimali yüksek gibi duruyor.
Geçen gün rastladığım bir paylaşımda, yeni çıkacak olan bir oyuna, ayna gibi parlayan bir uzay gemisi eklendiğini gördüm. Alışık olmadığımız görüntüler ve doku kaplamaları her zaman olumlu karşılanmıyor.
Konu üzerinde düşünüp dururken, Nvidia ve Mojang ekibinin Minecraft oyununu remaster ettiğini öğrendim. RTX destekli Minecraft görsellerine baktığımda, anlatmaya çalıştığım bu olayda kendime biraz daha hak verdim. Oyunun oynanışını olumsuz yönde etkileyebileceğine dair düşüncelerimi daha da artırdı.
Evet gerçekçilik var. Çok da güzel görünüyor ama bir fayda sağlıyor mu ? Açıkçası; yerde ki elmas madenini, ters ışıktan veya kör eden bir yansımadan dolayı göremedikten sonra gerçekçiliği çok isteyeceğimi sanmıyorum.
Sonuç olarak:
RTX ilk tanıtıldığında, efektlere hayranlıkla bakıyorduk. Zaten derya deniz olan bu görsel sahnelere yeni bir boyut daha kazandırmıştı. Ama bizim beklediğimiz, daha çok ray tracing teknolojisinin oynanışa olacak olan etkisiydi. Hepimiz, duvarın kenarındaki düşmanı, gölgesinden veya yansımalardan görebileceğiz diyerek sevindik. Zaman geçtikçe asıl önem verilen şeyin, görsellik ve gerçekçilik olduğunu fark etmeye başladık.
Bu teknolojinin az ve öz yerde kullanılması beklenirken, aksine her alanda abartılmış bir şekilde karşımıza çıkmaya başladı. Buda, hikayeyi yada oyun akışını kötü etkileyebilir.
Peki ya siz;
“Zaman içinde oyunlarda tahta diye bir cisim kalmaz, her yer parlak metal olur.”
diyenlerden misiniz, yoksa
“Ne alakası var kardeşim, bizimki daha renkli”
diyenlerden mi? 😄
Nvidia’nın bu tavrını nasıl buluyorsunuz? Lütfen yorumlarınızı belirtmekten geri durmayın. ↓